« Terug naar alle berichten

Negatief Zelfbeeld: Beconcurreren in plaats van Bestrijden.

Door Christel van Voornveld - de Pender op 01 maart 2015

Mensen die kampen met een negatief zelfbeeld voelen zich voortdurend tekort schieten. Ze zijn vaak somber of zelfs depressief. Ze gooien snel het bijltje erbij neer vanuit de gedachte ‘ik kan niks.’ Daarmee bevestigen ze hun negatieve zelfbeeld en ze komen in een vicieuze cirkel terecht.  

Hoe weet je of dit bij jou speelt?
Stel je voor: ik heb een negatief zelfbeeld en ik ben bezig deze blog te schrijven. Ten eerste was ik er misschien niet aan begonnen, vanuit de gedachte “ik heb toch niks te melden,”  maar mocht ik er toch aan zijn begonnen, zou het als volgt kunnen gaan: Ik typ een paar zinnen, lees ze kritisch na, verwijder ze en begin opnieuw.  “Dit is niet aansprekend genoeg, dit is niet nieuw, dit is cliché, dit is niet vlot genoeg geschreven” zijn allemaal gedachten die door me heen zouden kunnen gaan. Vervolgens denk ik aan eerdere situaties waarin ik probeerde iets op te schrijven, maar het uiteindelijk ook opgaf. Dan duurt het niet lang voordat ik mijn (spreekwoordelijke) pen erbij neerleg en het opgeef. De blog blijft onafgemaakt in een mapje staan op mijn computer zonder ooit het daglicht te zien. Het gevolg is dat mijn negatieve zelfbeeld weer wordt bevestigd en ik in de toekomst minder snel de neiging zal hebben dit opnieuw  te proberen.

Hoe kom je ervan af?
Lang werd gedacht dat het dan een goed idee is om alle negatieve gedachten die je over jezelf hebt eens flink aan de kaak te stellen. Op zich is hier natuurlijk niks mis mee, maar uit onderzoek blijkt dat het beter kan werken om niet zozeer te proberen je negatieve zelfbeeld te bestrijden, door er tegen in te gaan, maar juist door het te gaan beconcurreren, dus er een positief zelfbeeld naast te zetten. Manja de Neef, Psychotherapeut, heeft in 2010 een zelfhulpboek uitgegeven, 'Negatief zelfbeeld', waarin ze laat zien hoe je stapsgewijs het negatieve zelfbeeld kunt aanpassen. Ze beschrijft hele concrete stappen die je kunt zetten om je negatieve zelfbeeld als het ware te ‘dempen’  en de volumeknop van het positieve zelfbeeld (wat in de kern bij iedereen aanwezig is) omhoog te draaien. Hierdoor verliest het stemmetje “Je kunt het toch niet” aan kracht en neemt de stem “Je kunt het wel” juist toe in volume.

Een belangrijk onderdeel van dit boek is het witboek, oftewel een Positief Dagboek. Dit houdt in dat je dagelijks bij gaat houden wat er goed gaat, waar je plezier aan beleeft en waar je dankbaar voor bent. Het sleutelwoord hierbij is “aandacht.” Bij mensen met een negatief zelfbeeld is de aandacht automatisch gericht op wat er niet goed gaat. Wat je aandacht geeft, groeit, is een bekende uitspraak. Dat betekent dat als je aandacht  gericht is op positieve zaken, de positieve zaken ook meer op de voorgrond van je geheugen komen en dus ook eerder weer worden geactiveerd. Door jezelf hierin te trainen wordt het dus gemakkelijker om naar je successen te kijken en minder gericht te zijn op je falen en zo kom je uit de vicieuze cirkel waarbij je jezelf steeds naar beneden haalt. Dit is slechts de eerste stap. In volgende hoofdstukken wordt dit uitgebreid. De moeite waard dus om dit boek te lezen. Ben je niet zo'n lezer, je kunt ook de online cursus volgen.

Op naar een positief zelfbeeld!
Blader op categorie Blader op datum